'Het idee alleen al dat een onderdeel van jou de ruimte in gaat, is zo tof', zegt Alex van Hoewijk over de producten die hij als fijnmechanisch verspaner maakt. Een gesprek over de kick van fijne mechanica.
'Er mogen geen foto's of video's worden gemaakt', waarschuwt Alex voordat hij de deur naar de werkplaats opent. Er ligt een lange gang voor me met aan weerszijden kleinere werkplaatsen. Aan de rechterkant worden kleine onderdelen aangesloten op elektrische apparatuur. Aan de linkerzijde zitten heren door een microscoop te turen met in hun handen iets wat lijkt op hele kleine pincetten. De gang eindigt in een grote werkplaats met hoge drie- en vijfassige freesmachines. Dit is de plek waar Alex zich dagelijks bevindt.
'Ik maak onderdelen voor windtunnelmodellen van nieuwe vliegtuigen. Dat wil zeggen dat we een tekening krijgen van een bepaald geschaald onderdeel van een vliegtuig dat nog in ontwikkeling is, zodat het getest kan worden in onze windtunnel of in een windtunnel ergens anders in de wereld. De onderdelen maken we uit vele verschillende metaalsoorten en deze onderdelen moeten heel precies worden aangemaakt. Dat precies werken is wel een specialisatie van het NLR. En gezien je maar één kans krijgt om het tot op twee cijfers achter de komma passend te maken, moet je wel weten hoe je dat gaat doen.'
'Nee, maar het is wel onze core business. We zitten natuurlijk ook in de ruimtevaart techniek. En hoewel ik mij daar minder mee bezig houd, heb ik onlangs wel een groot koelelement voor een satelliet mogen maken. Er worden natuurlijk meerdere koelelementen gemaakt en van tevoren getest. Een aantal gaan er kapot en er blijft er één over. Het is dus de vraag wiens koelelement uiteindelijk de ruimte in wordt geschoten. Dat kom je uiteraard niet te weten, maar het idee alleen al dat een onderdeel van jouw hand de ruimte in gaat, is heel tof.'
'Er zijn collega's die van jongs af aan al in de lucht- en ruimtevaart wilden werken, maar dat heb ik nooit gehad. Op de middelbare school zei mijn wiskundeleraar: 'Alex, jij kunt twee kanten op: de techniek of de zorg.' Ik heb toen gekozen voor de mbo opleiding SPW. Dat bleek helemaal niet mijn ding te zijn. Na twee jaar ben ik gestopt en ben ik lerend gaan werken in de techniek. Eerst heb ik verder geleerd voor constructiebouw, toen ben ik aan een opleiding frezen begonnen. Daarna ben ik allerlei cursussen gaan volgen, zodat ik bijvoorbeeld een lasrobot kon besturen en met bepaalde programma's kon werken, waardoor ik de tekeningen kon invoeren om het onderdeel machinaal te vervaardigen. De liefde voor techniek is dus heel geleidelijk ontstaan.'
'Ik werk bij NLR voor het eerst met fijne mechanica. Dat blijkt veel leuker te zijn dan ik van tevoren had kunnen bedenken. Daar komt zoveel precisie bij kijken. De kick zit hem er voor mij in dat we het onmogelijke mogelijk moeten maken. Er worden hier dingen bedacht waarvan je denkt dat het nooit lukt, maar waar je na een poosje het eindresultaat van ziet. Het leukste daarvan is dat we met zijn allen aan zo'n onderdeel werken en later, als het in elkaar wordt gezet, het tastbare bewijs van je werk voor je staat.'
'Ja absoluut. En ik ben ook nog niet uitgeleerd in de fijne mechanica. Er zijn nog genoeg cursussen die ik wil volgen om mezelf verder te bekwamen in het programmeren, zodat ik nog beter in mijn vak kan worden. En dat kan hier gelukkig ook. Nog sterker: ik denk dat als je niet van nature de wil hebt om verder te leren, je hier niet op je plek bent. Dit is bij uitstek een omgeving die heel innovatief is. En om innovatieve ideeën tastbaar te maken, moeten wij ook op de hoogte zijn van de nieuwste technieken om een onderdeel goed te kunnen vervaardigen.'
Bekijk hier de recent geplaatste vacatures of zoek direct jouw vacature.
Onze vacatures |
Bekijk hier de recent geplaatste vacatures of zoek direct jouw vacature. |
Koninklijke NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.
NLR | |
+31 88 5113330 | |
hr@nlr.nl |