Interview Marian

Interview Marian

'Met mijn hoofd in de wolken en mijn voeten in de klei'

Na zeventien jaar is Marian Schuver, senior consultant, overgestapt naar NLR. Een logische vervolgstap na haar carrière bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Een gesprek over kansen pakken en creëren.

Waarom ben je na zeventien jaar overgestapt naar NLR?

‘NLR koppelt onderzoek aan praktijk en dat is voor mij de allerleukste combinatie. Op feestjes zeg ik altijd: 'Ik werk met mijn hoofd in de wolken en met mijn voeten in de klei'. De combinatie van consultancy voor klanten met onderzoek en innovatie op het gebied van human performance en training is uniek. Door mijn ervaring bij LVNL kan ik bij NLR de brug slaan met de praktijk en de stakeholders buiten het NLR, zodat ik de relatie daartussen kan versterken.

Je hebt van 1996 tot 2001 ook al bij NLR gewerkt…

'Ja, dat klopt. Ik begon direct na mijn opleiding bij NLR, destijds was dat nog een instituut dat heel veel onderzoek op de écht lange termijn deed. Zo was ik toen al bezig met het onderzoek naar de verkeersleiding systemen die nu pas geïmplementeerd worden. Mijn werk bestond toen vooral uit het schrijven van veel rapporten. Ik miste de feeling met de praktijk, en daarom heb ik destijds de overstap naar LVNL gemaakt. '

Welke rol speelt jouw eerdere ervaring bij LVNL nu bij NLR?

Zonder die praktijkervaring was ik nooit in aanmerking gekomen voor deze baan, die uit zoveel onderdelen bestaat. Mijn werk is een driedeling van projectenwerk voor klanten, kennisontwikkeling voor NLR én ik geef advies op het gebied van internationale of Europese regelgeving voor luchtverkeersleidingssystemen. Je moet niet alleen onderzoek willen doen, maar ook met je voeten in de klei willen staan. En in tegenstelling tot vroeger is NLR nu een organisatie geworden die zich op zowel onderzoek als op de praktijk richt. En dat praktijkgerichte maakt dat ik mijn werk zo aantrekkelijk vind '

Wat voor projecten doe je?

'Op dit moment werk ik aan Fatigue Risk Management voor luchtverkeersleiders. Voor mij is dat een totaal nieuw gebied, maar wel één die in opkomst is doordat nieuwe regelgeving aankomt. Een luchtverkeersleidingsorganisatie aan de andere kant van de wereld heeft ons gevraagd te onderzoeken wat de meest optimale werktijden voor luchtverkeersleiders zijn. Hiervoor doe ik onderzoek én ik adviseer hen hoe zij de resultaten hiervan het beste kunnen implementeren in hun organisatie.'

Dat zijn dus die voeten in de klei waar je het zojuist over had. Vertel eens over die wolken...

'Ik ben ook bezig met kennisontwikkeling voor NLR. We zijn nu meer aan het inzetten op nieuwe technologieën waar we pilots mee draaien. Ik vind dat heel gaaf. Zo zijn we nu met een onderzoek bezig om objectievere metrieken of indicators te ontwikkelen die de expertise van verkeersleiders in complexe of verstoorde situaties kenmerken. Zo kunnen we de prestatie van een trainee verkeersleider aantoonbaar inzichtelijk maken. Maar daardoor kunnen we ook specifieke trainingen ontwikkelen zodat we de training van luchtverkeersleiders effectiever en efficiënter maken.'

En dan maak je ook nog deel uit van een Europese werkgroep?

'Ja, en dat maakt mijn werk ook zo leuk. Het is super afwisselend. Eens in de twee maanden kom ik met hen bijeen om adviezen te schrijven voor internationale of Europese richtlijnen op het gebied van Human Performance Management. Dat wil zeggen dat wij advies geven over hoe luchtverkeersleidingsinstanties zo goed mogelijk rekening kunnen houden met de factor mens in het luchtverkeersleidingssysteem. Hier zitten vele elementen aan, zoals goede training en werkroosters voor de luchtverkeersleiders. Daarnaast houden we rekening met de prestaties van de mens in het ontwerp van nieuwe systemen en automatisering. '

'Met de combinatie van diverse werkgebieden heb ik verschillende projecten onder mijn hoede die allemaal op elkaar aansluiten, omdat ze human performance en training in de luchtverkeersleiding als rode draad hebben. Nu en in de toekomst.'

Het klinkt alsof zowel jij als NLR zijn gegroeid. Welke kansen zie jij verder nog?

'Ja, dat is ook zo. Ik kan bij NLR bruggen bouwen tussen onderzoek, innovatie en praktijk. Zo kan ik het verschil maken op het gebied dat mij drijft: het presteren van de mens in een complexe omgeving zoals die van de luchtverkeersleiding. Door verder onderzoek kunnen we de training en het systeem zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten. Mijn werkveld is enorm verbreed.'

'Tot slot ik creëer ook kansen voor NLR door business development en het verkrijgen van nieuwe opdrachten. Dat betekent ook dat ik heel veel richtingen op kan groeien. En die kans pak ik natuurlijk met beide handen aan.'

Over NLR

Koninklijke NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.

Meer over NLR
Contactgegevens

NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam

+31 88 5113330
hr@nlr.nl