Thomas Krol

De Spelen komen er aan. Februari 2018 is het zover, in Pyeongchang, Zuid-Korea. De Nederlandse schaatstoppers proberen hiervoor een startbewijs te verkrijgen via het Olympisch Kwalificatie Toernooi-OKT eind deze maand. Een van hen is Thomas Krol, een 1000- en 1500 meter specialist. De afgelopen maanden draaide Krol met grote regelmaat rondjes op schaatsbanen- wereldwijd, maar  straks zal hij ook rondjes om de wereld vliegen. Na zijn schaatscarrière wil Thomas namelijk piloot worden, want vliegen is naast schaatsen zijn andere passie. Als onderdeel van de opleiding Aviation Studies aan de Hogeschool van Amsterdam liep Thomas afgelopen zomer  stage bij NLR. Wat voor onderzoek deed hij daar en wat heeft hij er geleerd? Een vraaggesprek met een bevlogen sportman én luchtvaartfanaat.

Wat hield je stage in Thomas?

NLR en KLM hebben in 2016 voor EASA een training ontwikkeld om vliegers beter voor te bereiden op het omgaan met onverwachte situaties in de cockpit. Tijdens het uitproberen van deze training op KLM- vliegers werd duidelijk dat sommige verkeersvliegers zelf al, bewust of onbewust, mentale  vaardigheden hadden ontwikkeld om goed met dit soort situaties om te gaan. Daaruit ontstond het idee voor een vervolgonderzoek: hoeveel vliegers hebben dit soort technieken ontwikkeld en wat zijn dat voor soort technieken? Omdat mentale vaardigheidstraining al lang gebruikelijk is in de topsport leek het ook interessant om een vergelijking te maken met een groep topsporters.

Kon je dat combineren met topsport?

Dat was de grote uitdaging inderdaad, want de HBO-stage liep enigszins uit de hand en mondde uit in een langduriger wetenschappelijk onderzoek. Daarbij zijn van 90 personen, vliegers en topsporters, data  verzameld. Het vergde veel discipline om het onderzoek te integreren in mijn wedstrijd- en trainingsprogramma. Maar ik was heel enthousiast over het onderwerp en het onderzoek vormde een welkome afwisseling van al mijn sportactiviteiten. In de praktijk heb ik het onderzoek vooral op afstand gedaan. Het is geweldig dat NLR en vooral Edzard zich flexibel opstelden en dat ook mogelijk maakten.

Waarom koos je voor een stageplaats bij NLR?

Ik zat na afloop van een training in Thialf een keer koffie te drinken met mijn ploeg en kreeg van een voorbijganger een kaartje in mijn handen gedrukt met de boodschap 'als je nog eens een stageplek nodig hebt'. Deze heb ik altijd goed bewaard. Vorig jaar rond deze tijd werd het door de HvA nog onmogelijk geacht dat ik een stage zou kunnen krijgen vanwege mijn bijzondere omstandigheden als topsporter. Die uitdaging wilde ik graag aangaan en via dat kaartje ben ik in contact gekomen met Edzard en de volgende dag was ik al op gesprek. Het klikte direct en zowel hij als NLR stonden open voor een flexibele stage facilitering, wat inhield dat ik mijn stage grotendeels thuis en op trainingskampen kon uitvoeren. Daarnaast was dit een stage die perfect bij mijn twee passies aansluit: luchtvaart en schaatsen.

Wat is je ervaring met de sfeer en de omgangsvormen binnen NLR?

Helaas heb ik door mijn topsportbestaan minder van NLR meegekregen dan een gemiddelde stagiair. Ik heb wel kennisgemaakt met een aantal collega's van Edzard en dit ging vrij relaxed en aangenaam. Een mooi voorbeeld is dat toen Edzard een week afwezig was, hij voor een vervangende begeleidster heeft gezorgd, Anneloes Maij. Zij heeft mij enorm geholpen met het oplossen van een aantal problemen, terwijl zij dit natuurlijk niet hoefde te doen. Daar ben ik haar heel dankbaar voor!

Sluit de theorie aan op de praktijk?

Dat kan niet beter, want zowel in de luchtvaart als topsport kunnen de bestudeerde mentale vaardigheden  gebruikt worden. Ik heb inzicht gekregen in de omgang met acute stress en dit als topsporter ook vanuit het perspectief van de luchtvaart kunnen zien. Daar hoop ik later profijt van te kunnen hebben als verkeersvlieger.

Waarom heb je voor Aviation Studies gekozen bij de HvA?

Mijn grote wens is om bij de KLM Flight Academy te gaan vliegen, maar dit is (nog) niet mogelijk omdat ik op hoog niveau schaats. Om toch niet té eenzijdig met alleen sport bezig te zijn en ruimte te kunnen geven aan mijn andere passie ben ik bij Aviation Studies terecht gekomen op de HvA. Op deze manier hoop ik een goede basis te leggen voor mijn toekomstige carrière. Mocht mijn droom om piloot te worden uiteindelijk toch niet lukken, dan heb ik altijd nog een andere goede troef achter de hand om in de luchtvaartsector te kunnen belanden.

Waarom wil je zo graag piloot worden?

Als kind was ik al niet weg te slaan bij de landingsbaan van Schiphol en een dagje strand met het gezin eindigde dan ook altijd in vliegtuigspotten. Hoe zo'n grote kist in de lucht kan blijven en 10 uur later aan de andere kant van de wereld kan landen vind ik fascinerend. Daarnaast zijn er maar weinig mensen die zo van reizen houden als ik en als ik dat ook voor mijn beroep zou mogen doen (met schaatsen kom ik ook al op veel plekken) is dat helemaal schitterend natuurlijk.

Zie je overeenkomsten tussen schaatsen en vliegen?

Jazeker. Het gaat bij beiden om doelgericht en precies werken en focussen op de taken die je moet doen. Maar straks in de cockpit zal ik mijn tunnelvisie als topsporter wel moeten openstellen voor externe signalen en zal ik ook moeten leren om meer in teamverband te werken. Topsport is in dat opzicht zeer egocentrisch en daar zal ik zeker goed aan moeten werken in de luchtvaartsector.

Heb je straks in Pyeongchang voordeel van je bij NLR opgedane kennis?

Op aerodynamisch gebied helaas niet. Daarvoor hebben we een gespecialiseerd team bij een kledingfabrikant die het snelste pak maakt en test voor ons. Ik weet de windtunnel van NLR uiteraard wel te vinden nu :)! Maar wellicht dat er in Pyeongchang, of in de kwalificaties daar naartoe, iets onverwachts gebeurt vlak voor of tijdens de race. Dan ken ik nu wel een paar mentale vaardigheden om daar zo goed mogelijk mee om te gaan.

Edzard Boland, Training en Operator Performance specialist van NLR:

"Ik ben Training en Operator Performance specialist bij NLR. Net als Thomas ben ik een hartstochtelijk schaatser en beoefen ik zowel schaatsen als wielrennen op hoog amateurniveau. Via het schaatsen kwamen Thomas en ik met elkaar in contact en zodoende wist ik ook dat hij Aviation Sudies studeerde aan de HvA. Hij leek mij een heel goede kandidaat voor een gecombineerd onderzoek in de luchtvaart en topsport, de stage die ik voor ogen had was naar mijn mening op zijn lijf geschreven. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het een stage van zes maanden zou worden, maar die periode is twee keer met een maand verlengd. Uiteindelijk is het bijna een universitair afstudeerproject geworden in plaats van een HBO stage. Daar heb ik me als stagebegeleider wel een paar keer schuldig over gevoeld. Ik liet Thomas meer doen dan vereist was door de Hogeschool van Amsterdam. Gelukkig was hij erg enthousiast over het onderwerp en bleek hij in staat om heel snel de wetenschappelijke manier van data verzamelen, analyseren en rapporteren op te pikken".

Over NLR

NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.

Meer over NLR
Contactgegevens

NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam

+31 88 5113330
hr@nlr.nl