Interview Brett

Interview Brett

Jong en bevlogen

Hij is de jongste werknemer van NLR. Brett Rasink,  junior technician Flight tests and Certification, stuurde direct na het afronden van zijn mbo-opleiding een open sollicitatie. 'Dit is waar de echte innovatie in onze industrie plaatsvindt', legt Rasink uit. Een gesprek over wilskracht, ambitie en jong carrière maken.

Waarom wilde je zo graag bij NLR werken?

'Tijdens mijn tweede jaar Aircraft Maintenance Engineering was er een voorlichtingsavond waarop iemand van NLR een heel enthousiasmerend praatje kwam houden. Ik was verbaasd, omdat ik dacht dat ze alleen maar academici zochten. Maar ik heb daarop wel direct mijn kans gepakt en het kaartje van de voorlichter gevraagd. Twee jaar later kon ik hier stage lopen en wist ik zeker dat ik hier na mijn studie wilde gaan werken.'

 Dat moet een speciale stageplek zijn geweest...

'Dat was het ook. Ik werkte voor het Arvi-project. Dat is een robot die gespecialiseerd is in autonome visuele inspecties. Daar werkte ik samen met mbo'ers en hbo'ers aan defect herkenning. Daarvoor moest ik alle mogelijke soorten defecten in kaart brengen, zodat de robot deze in vliegtuigen kon herkennen. Dat was fantastisch werk omdat ik mijn praktijkervaring kon koppelen aan heel geavanceerde technieken.'

En toen besloot je maar direct een open sollicitatie te sturen?

'Nou, niet helemaal. Ik wist al dat ik graag verder wilde studeren en had me aangemeld bij de Hogeschool van Amsterdam voor de studie Engineering. Dat is een deeltijdstudie, waardoor ik tegelijkertijd ook werkervaring op wilde doen. Ik ben toen met NLR in gesprek gegaan om te zien of er een mogelijkheid was om in dienst te treden.'

Wat maakt NLR zo interessant voor jou?

'Als lucht- en ruimtevaart je interesseert dan is dit de plek waar de echte innovatie plaatsvindt. Hier zit je midden in de technologische ontwikkelingen die het verschil maken in de industrie. En jij maakt er onderdeel van uit. Beter wordt het niet, toch?'

Voor welke functie ben je aangenomen?

'Het is geen vastomlijnde functie, want wat ik doe bestaat nergens ter wereld. Ik zie het zelf als een kwartiermakersfunctie. Ik zet regelgeving op rondom de waarborging van de luchtwaardigheid van drones. Een auto moet jaarlijks APK gekeurd worden, een vliegtuig krijgt ook een dergelijke keuring, maar bij drones ontbreekt dat nog. Drones zijn onbemand wat een extra risico met zich meebrengt, dus wil je erop toezien dat ze veilig de lucht in gestuurd kunnen worden.'

Hoe stel je dat soort regelgeving op?

'De wetgeving is tot nu toe heel summier: een drone mag niet boven spoorwegen, steden en snelwegen vliegen. That's it. Daarom onderzoek ik nu wat er al aan regelgeving is voor vliegtuigen en filter ik daar de elementen uit die relevant zouden kunnen zijn voor drones. Samen met de afdeling binnen NLR die over drones gaat, kijken we hoe je dit kunt aanvullen zodat je de veiligheid en de operationele inzetbaarheid kunt garanderen. In eerste instantie doen we dit voor ons eigen gebruik van drones, maar ik kan me voorstellen dat het uiteindelijk ook op nationaal niveau kan worden uitgerold. Het zou heel tof zijn als ik dat op mijn twintigste achter mijn naam kan zetten.'

Over een paar maanden kun je dit project afronden. Wat ga je daarna doen?

'Dat weet ik nog niet. Het prettige aan NLR is dat je heel veel vrijheid krijgt om zelf na te denken over je doorgroeimogelijkheden. Ik werk nu op de afdeling Flight tests and Certification en zou daar best graag willen blijven. We hebben een eigen vliegtuig om onderzoek mee uit te voeren als een klant een nieuw onderdeel getest wil hebben. Wij maken de planning daarvoor, zodat de piloten precies weten wat ze moeten doen. En uiteraard certificeren we de onderdelen ook. Die flight tests vind ik heel tof, omdat het altijd om cutting edge techniek gaat wat getest wordt. Dus als er een mogelijkheid is om hierin verder te gaan, zou ik dat graag doen.'

Kom je nog wel toe aan je studie?

'Ik werk hier maar drie dagen in de week. De andere dag zit ik in het klaslokaal en dan heb ik daarnaast nog zo'n twintig uur aan thuisstudie. Het zijn dus best drukke weken, maar NLR geeft me heel veel ruimte om dit zo prettig mogelijk in te delen. De studie sluit goed aan op mijn werk. Het is geen studie die gespecialiseerd is in luchtvaart engineering, maar de vertaalslag is heel makkelijk te maken, omdat ik hier alles direct in de praktijk kan brengen. Ik ben dan ook erg blij dat NLR mij ondersteunt in mijn studie en op deze manier in mij wil investeren. Dit is echt dé manier om aan mijn toekomst te bouwen.'

Over NLR

Koninklijke NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.

Meer over NLR
Contactgegevens

NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam

+31 88 5113330
hr@nlr.nl