Interview Peter

Interview Peter

De lucht- en ruimtevaart prikkelt je fantasie

Peter Steenhuis maakte na 26 jaar stempels en matrijzen de overstap naar NLR. 'Elke dag is hier anders. Het is een hightech bedrijf waar je dingen voorbij ziet komen waarvan je denkt: 'Wow!' Een gesprek over wat NLR bijzonder maakt.

Hoe ben je bij NLR terechtgekomen?

'Na 26 jaar als gereedschapsmaker te hebben gewerkt, voelde het alsof ik telkens hetzelfde kunstje deed. Ik had geen uitdaging meer bij mijn vorige werkgever en was toe aan iets nieuws. De vraag rees: 'Wat ga ik nu doen?' Ik had nog twintig jaar in het vooruitzicht en heb mezelf ten doel gesteld dat wat het ook zou zijn, het bijzonder moest worden. Toen mijn buurman me op deze vacature wees, had ik het idee dat dit wel eens die bijzondere plek kon zijn.

Wat maakt dit een bijzondere plek?

'Ik ben in een andere wereld gestapt en leer hier weer nieuwe dingen. Dat komt door de verscheidenheid aan opdrachten en dus aan taken. Het is een hightech bedrijf waar je dingen voorbij ziet komen waarvan je denkt: 'Wow!' De eerste dagen die ik hier werkte, maakte ik onderdelen voor de eerste vliegende auto. Hier krijg je elke dag nieuwe input. Het is spannend en mooi werk.'

Waarom spannend?

'De lucht- en ruimtevaart heeft iets magisch over zich heen hangen. Het prikkelt je fantasie. Voor een techneut spreekt die wereld echt tot de verbeelding. Er gebeurt zoveel in dit vakgebied. Als je alleen al denkt aan de richting die het op moet gaan. De lucht- en ruimtevaart moet in de toekomst verduurzamen en tegelijkertijd veiliger worden. Dat is een hele opgave. Met wat voor materialen ga je in de toekomst werken om dat te bewerkstelligen? Gaan we van de traditionele bouw af en worden onze vliegtuigen van koolstofvezel gemaakt net zoals de Formule1 auto's? Er moet onderzoek gedaan worden naar de manieren waarop we de lucht- en ruimtevaart duurzamer kunnen maken, waar uiteindelijk toepassingen voor gemaakt en getest moeten worden. Dat gebeurt ook hier.'

Aan wat voor projecten werk je nu?

Stilte. 'Daar mag ik weinig over zeggen. Veel projecten waaraan ik werk zijn geheim. Je wordt ook voordat je hier komt te werken door de AIVD gescreend. Soms werk je in opdracht voor een overheidsorgaan, soms voor een lucht- of ruimtevaart organisatie. Maar als ik het heel algemeen mag houden, maken wij schaalmodellen voor in een windtunnel. Met die modellen testen wij de toepassingen waar de klant om heeft gevraagd. Soms gaat het om hele vliegtuigen die we assembleren, soms om één bepaald onderdeel.'

Maak je daar de gereedschappen voor?

'Nee, ik frees en draai aluminium en stalen onderdelen. Het proces is niet ingewikkeld, maar de modelvorm kan dat wel zijn. Dat geeft mij de extra uitdaging om uit te kijken hoe ik het onderdeel ga produceren. Je krijgt namelijk een tekening van een product en dat ga je helemaal zelf maken. Zo'n zestig procent van mijn werk bestaat uit machinaal werk en veertig procent werk ik af met de hand. De onderdelen die je maakt hebben een heel nauwkeurige maatvoering. Meestal tot wel twee cijfers achter de komma. Daar komt dus ook een bepaald fingerspitzengefühl bij kijken. Dat vind ik er ook leuk aan, omdat het dan neerkomt op vakmanschap.'

Waar komt die liefde voor de techniek vandaan?

'Ik ben opgegroeid op een binnenvaartschip. Mijn ouders waren dus altijd aan het werk en ik hielp mee. Ik leerde al op jonge leeftijd met een schip van zestig meter te varen. Mijn vader keek toe of het goed ging. Dat vond ik zo mooi. Verder speelde ik als kind vooral met technisch lego. Ik bouwde dingen die je niet in de winkel kon kopen en probeerde steeds weer iets nieuws te maken.'

Dat laatste doe je nu ook. Wat zijn voor jou de echt gave dagen?

Stilte. 'Oké, ik denk dat ik dit voorbeeld wel mag geven. Een klant wilde graag wat getest hebben, waarvoor ik drie weken gedetacheerd werd bij een project in de windtunnel. We hebben hier een gigantische windtunnel staan waar een vliegtuigmodel van 4,5 bij 5 meter in stond. Aan dat model moesten allerlei configuraties plaatsvinden. Samen met de collega’s zorgde ik ervoor dat het model steeds omgebouwd werd. Het gave van deze baan is dat je vooraan staat bij het maken en testen van nieuwe toepassingen. Dat zorgt ervoor dat ik fluitend naar mijn werk ga. Conclusie: ik heb echt een heel erg leuke baan gevonden.'

Over NLR

Koninklijke NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.

Meer over NLR
Contactgegevens

NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam

+31 88 5113330
hr@nlr.nl