Interview Inge

Interview Inge

'Innovatie is grijpbaar'

'Alles wat ik op school in theorie heb geleerd, komt hier in de praktijk terug', volgens Inge Swart, test engineer bij Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW), een stichting die onder NLR valt. Een gesprek over innovatie, schokgolven en geheimhoudingsplicht.

Hoe ben je met NLR in aanraking gekomen?

'Twee jaar geleden heb ik hier mijn afstudeerstage gedaan. Er was een stageplaats open om een robot te ontwikkelen voor het onderhoud van vliegtuigen. Ik ben begonnen met een onderzoek, mocht daarna een proof of concept maken en een feasibility study doen om te kijken of het economisch en technisch gezien haalbaar was om deze robot te ontwikkelen. Wat ik echt gaaf vind om te zien, is dat er nog steeds stagiaires met deze opdracht bezig zijn terwijl ik destijds de eerste en enige stagiaire was op dit ontwerp. De ontwikkeling van die robot gaat dus gewoon door.'

Wat heb je gestudeerd?

'Ik heb Luchtvaarttechnologie gestudeerd. De luchtvaart heeft voor mij altijd iets magisch gehad. Dat je als mens zo'n enorm apparaat de lucht in weet te designen, vond ik fantastisch. Die studie lag helemaal in mijn straatje. Ik heb drie totaal verschillende stages gedaan, maar mijn afstudeerstage bij NLR was technisch gezien de meest uitdagende.'

Is je baan net zo uitdagend als dat je stage was?

'Ik werk sinds kort bij DNW als test engineer. Dat begon met een opleidingstraject, aangezien een windtunnel een complexe installatie is waar je niet direct zelfstandig aan de slag kunt. Voordat de tunnel helemaal up and running is, ben je al een hele tijd verder. Samen met mijn collega's zetten we de modellen in elkaar, sluiten we de instrumentatie aan en controleren we alles zorgvuldig. Soms heb je meetapparatuur die op een tekening helemaal staat uitgelegd, maar ben je toch nog een tijdje met elkaar aan het brainstormen hoe je het gaat aansluiten. Deze fysieke aansluiting wordt gebruikt in het data acquisitie systeem om het in de juiste meetkanalen door te geven aan het data verwerkingssysteem. Het data verwerkingssysteem gebruikt de meetwaarden van de gemeten kanalen voor het berekenen van aerodynamische grootheden. Tijdens de test kijken we of de verwachtingen kloppen met de praktijk. Als de verwachtingen anders zijn, onderzoeken we waar dit aan kan liggen. Om hiervoor een verklaring te vinden, bekijken we de data, software en testsectie van de tunnel om te zien waar de data precies verschilt van onze verwachting. Als test engineer ben ik verantwoordelijk voor het aanleveren van de juiste data, daarmee staat of valt het onderzoek. En dat is behoorlijk uitdagend, gegeven de hoeveelheid meetapparatuur die we inzetten per windtunneltest.'

Hoe meet die software dat?

'Alle sensoren worden aangesloten op verschillende meetinstrumenten die gekoppeld zijn aan het data acquisitiesysteem. De gemeten grootheden, meestal millivolts of andere eenheden, worden door het data acquisitiesysteem verzameld, opgeslagen en doorgegeven aan het data verwerkingssysteem.  Het data verwerkingssysteem levert leesbare getallen die op de beeldschermen worden gepresenteerd. Zo meten wij bijvoorbeeld de druk in de meetplaats met een sensor die millivolt afgeeft, maar gezien druk gemeten wordt in pascal, moet de software deze sensor output  omzetten naar Pascal. Wat er uiteindelijk uit die data komt is bijvoorbeeld of de stroming en de druk goed is, of het model in de juiste hoek beweegt en of de krachten kloppen.'

Wat test je zoal?

'De meeste tests vallen onder de geheimhoudingsplicht, dus ik kan niet teveel in detail gaan. Maar als voorbeeld: we hebben onlangs een schaalmodel van een vliegtuig getest. De vleugels van dat model zaten vol met drukken, welke we allemaal hebben gemeten om vast te stellen hoe deze vleugel draagkracht genereerd. De lucht stroomt om het vliegtuigmodel, waardoor ook de druk op de wanden verandert. De drukken op de wand meten we en worden gebruikt om de stromingskwaliteit rond het model te kunnen bepalen. Ook kan de tunnel op druk gezet worden, waarmee je dichterbij de realiteit komt. Zo kun je supersone snelheid behalen in de tunnel. Dat wil zeggen dat je met de windtunnel boven Mach 1 draait. De schokgolven die hieruit voortkomen, zijn voor ons als mensen niet te zien, maar met een bepaalde meettechniek kunnen we die tóch visualiseren. Stilte. Gaaf hè?! Ik vind dat zo gaaf! Alles wat ik op school in theorie heb geleerd, komt hier in de praktijk terug.'

Ben je alleen met de data van drukken aan het werk?

'Nee, we meten veel meer dan alleen drukken. Toevallig hou ik me daar nu het meeste mee bezig.  Maar er wordt bijvoorbeeld ook geluid en andere aerodynamische grootheden gemeten, zoals lift en weerstand van een model. De data die er dan uitrolt is nog 'ruwe data', daar kun je op zichzelf nog weinig mee. Die data wordt verwerkt met de software waarmee we werken. Voorafgaand aan een windtunneltest bereid ik de software dus voor, maar na de test komt er ook nog een naverwerking. Over een tijdje ga ik ook aan andere gebieden snuffelen, zoals het testen van van propellor aerodynamica. Hoe meer ik kan testen, hoe meer feeling ik krijg bij wat voor waardes er uit de testen komen. Daarnaast vind ik het ook interessant om te zien welke specialisatie nu echt bij me past. Is dat het data acquisitie, mechanisch gebied of misschien wel aerodynamica?'

Sluit je studie naadloos aan op deze baan?

'Het technische aspect sluit zeker aan op wat ik hier doe. Maar het verwerken van data niet, dus is het des te interessanter dat ik die mogelijkheid hier wel krijg. Pauzeert. Tijdens het laatste jaar van mijn opleiding zag ik er tegenop om te gaan werken, omdat ik bang was dat ik na mijn studie niets nieuws meer zou leren. Bij DNW leer ik elke dag nieuwe dingen, soms alleen al door de windtunneltests die we uitvoeren, maar vaker nog door mijn collega's die me in het hele proces betrekken. Wat mijn collega's allemaal weten, zou ik nooit uit een boek hebben kunnen leren.'

Hoe komt dat?

'We zijn hier continu aan het innoveren. En om te kunnen innoveren zal je iets moeten onderzoeken, testen en analyseren. Innovatie is hier grijpbaar, omdat je bij het hele proces aanwezig bent. Van het bedenken tot de uitvoering. Je hoeft hier echt niet bang te zijn om buiten de lijntjes te kleuren. Niets is té gek. Als jij een goed idee hebt en het past in het plaatje van je afdeling, geeft NLR jou de ruimte om dat idee uit te voeren. Je staat hier aan het begin van nieuwe ontwikkelingen. Elke dag weer. Dat is de reden waarom ik heb gesolliciteerd. Er worden zulke vette dingen bedacht en ontworpen. Het is gewoon jammer dat ik geen concreet voorbeeld mag geven van windtunneltesten. Lacht.'

Over NLR

Koninklijke NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.

Meer over NLR
Contactgegevens

NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam

+31 88 5113330
hr@nlr.nl