Interview Martijn

Interview Martijn

Interview Martijn

De overtreffende trap van verspaning

Van tuinset tot racefiets, Martijn Doeven ontdekt graag hoe dingen in elkaar zitten. Want als hij weet hoe iets gemaakt wordt, kan hij het ook zelf. Een eigenschap waar hij veel plezier van heeft als technicus bij Aerospace Vehicles Engineering and Technical services.

Je bent een echte knutselaar

Zeker, zo lang ik me kan herinneren. Als thuis de keukenmachine het begaf haalde ik hem uit elkaar, want ik wilde weten hoe zo’n ding werkt. Soms lukte het me ook nog om hem te repareren! De keuze voor een technische opleiding lag dus voor de hand en het werd industriële automatisering. Daarna werktuigbouwkunde, want ik vond ik het mechanische leuker. En vervolgens ook nog eens een retailopleiding. Ik werkte bij een machinefabriek toen NLR op mijn pad kwam. Ik dacht: zo’n kans krijg ik maar één keer!

Vertel eens wat je doet

Met behulp van een 5-assige freesmachine maak ik modellen van nieuwe of aangepaste vliegtuigen. Het liefst met bewegende onderdelen, die zijn het leukst. Ik maak ze exact op schaal. Zo wordt een A380 bij ons bijvoorbeeld zo’n 3 meter breed. De modellen worden volgestopt met meetapparatuur en vervolgens in de windtunnel onderworpen aan tests onder verschillende condities: van zijwind tot aerodynamische krachten. Hoe reageert bijvoorbeeld de vleugel, gaat hij trillen, rollen of gaan er andere dingen niet goed? Het bijzondere is dat we vliegtuigen testen die misschien pas over vijf jaar -  of meer -  de lucht in gaan.

Welk project is je het meest bijgebleven?

Voor een kleine buitenlandse bouwer heb ik een 20 centimeter groot model van de rotor van een propeller gemaakt. Dat is het kloppende hart van een vliegtuig. Het ging om een nieuw concepttoestel, waarvan de aerodynamische eigenschappen onderzocht werden. Wat is het effect van de rotor op de vleugel? Welke krachten krijgt het model te weerstaan? Op basis van de computerontwerpen en de werktekening heb ik de bewerkingsvolgorde vastgesteld en de materialen besteld. In dit geval een specifieke aluminiumlegering. In een week of vijf heb ik de tekening omgezet in een werkend model. Het was geweldig om te doen. Propellers zijn meer dan straalmotoren geschikt om elektrisch te vliegen, dus je snapt hoe belangrijk dit is.

Je hebt het naar je zin?

Heel erg! We werken bij NLR voor grote en kleine vliegtuigbouwers en andere opdrachtgevers van over de hele wereld en staan erom bekend dat we kwalitatief zeer goed werk afleveren. Dat past bij mij als persoon. Ik wil alles precies en met de juiste toleranties doen. En bij NLR krijg ik daar de ruimte voor. In de hal naast ons maken ze innovatieve composieten en in de hal daarnaast staat een 3D-printer die metaal kan printen. Ik ben altijd welkom om te komen kijken en over ideeën te praten, heerlijk. NLR stimuleert medewerkers bovendien om te blijven leren. Ik zeg wel eens: als ik de loterij win, blijf ik dit gewoon doen.

En naast je werk?

Ik ben nog steeds een fietsliefhebber, er staan er zes in mijn schuur. Allemaal zelf gemaakt, ik heb nog nooit een complete fiets gekocht. Er is altijd wel een reden om een nieuwe in elkaar te zetten. Maar ik gebruik ze wel hoor. Dan trekken we er met de camper op uit en gaan fietsen in de bergen. En oh ja, ik ben van plan om zelf een tuinset te gaan maken, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Bekijk de vacatures 

Over NLR

Koninklijke NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.

Meer over NLR
Contactgegevens

NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam

+31 88 5113330
hr@nlr.nl