Interview Yoeri

 Home / Interview Youri 

 

 

 

Interview Youri

Home / Interview Youri

 

'Ik voel me net Adam uit MythBusters'

'Voor mij is dit werk een jongensdroom', aldus R&D engineer Yoeri Ton. We praten over krachtcellen, de werkplaats als Legokamer en het oergevoel achter de techniek.

Het nieuwe gebouw in Marknesse glinstert in de middagzon. De wind maakt golfjes op de waterpartij er omheen. De ruim 18.000 vierkante meter die de werknemers in Marknesse tot hun beschikking hebben, wordt voor een groot deel in beslag genomen door de hallen met daarin werkplaatsen en experimenteerruimtes. Schuin tegenover het gebouw ligt een windtunnel van enorme proporties. Naast de vestiging in Amsterdam, is dit de locatie waar NLR zijn producten maakt en testen uitvoert. R&D engineer Yoeri Ton noemt het ook wel de 'Lego kamer'.

Waarom de Lego kamer?

'Het is dat 'jongetjesgevoel' van vroeger wat ik hier terugzie. Er werken mensen die van kinds af aan al in de lucht- en ruimtevaart of in de techniek wilden werken en daar met zoveel enthousiasme over vertellen. En als je ziet wat mijn collega's in de werkplaats kunnen maken. Dat is gewoon geweldig.'

Jij bent de bedenker van wat zij maken...

'Lacht. Daarom weet ik ook hoe goed ze zijn. Ze kunnen niet alléén maar goed frezen of draaien, ze kunnen alles in elkaar zetten. Het zijn soms net klokkenmakers in de manier waarop ze de instrumentatie in elkaar toveren. Zij zijn de reden waarom wij steeds innovatievere toepassingen kunnen bedenken. En als je dan ziet dat hetgeen wat je hebt bedacht niet alleen gemaakt kán worden, maar het ook doet zoals je verwacht had, dat is zó gaaf. Dat maakt me echt blij.'

Wat voor oplossingen of toepassingen ontwerp je?

'Dat varieert. Maar we zijn wel veel met krachtcellen bezig. Ik werk hier nog maar acht maanden, dus toen ik hier binnenkwam moest ik eerst leren begrijpen hoe zo'n krachtcel überhaupt van een belasting een signaal kan maken. Daarna kun je pas verder met de nauwkeurigheidsgraad van het meten van die krachten, en alles wat daar bij komt kijken om de extreme nauwkeurigheden te halen. In het begin was ik blown away over hoe nauwkeurig die metingen zijn.'

Kun je dat concreet maken?

'Met een krachtcel meet je hoeveel kracht een vliegtuigonderdeel, zoals een vleugel, aankan. Als je zo'n onderdeel in de windtunnel hangt voor een test, komt er ongeveer 3000 kg kracht op die cel te staan. De uitdaging is dat er allerlei storingsfactoren spelen zoals temperatuur- en magnetische effecten. Dus wanneer de temperatuur een graad verandert, verandert je signaal ook weer een paar procent. Dat moet je dus zien te compenseren totdat je de nauwkeurigheid hebt waarmee je een analyse kan maken.'

Dus je bent veel met krachtberekeningen bezig?

'Dat is voor onze klanten natuurlijk heel belangrijk. Maar ik vind het zelf ook heel leuk. Wij hebben nu krachtcellen voor vliegtuigmotoren gebouwd die drie keer zoveel belasting aan kunnen en twee keer zo snel kunnen draaien, en die ook nog veel nauwkeuriger krachten kunnen meten. Dat is voor nieuwe vliegtuigen nog belangrijker. Denk maar eens aan elektrische vliegtuigen of die vliegtuigen waarvan de vleugels helemaal in de romp worden verwerkt. Daarvan moet je zeker zijn wat voor krachten ze aankunnen.'

Wat maakt die techniek voor jou zo interessant?

'Het is dat oergevoel van dingen maken en bouwen. Dat gevoel wat ik ook al had toen ik nog met Lego speelde en bij mijn vader op de boerderij riep: 'Oeh, kijk die dikke trekker voorbij komen'. Lacht. In dat opzicht blijven mannen altijd zeven jaar oud. Maar dat is ook het gevoel wat hier heerst bij NLR. Nieuwe dingen maken waar je van onder de indruk bent, omdat het technisch mogelijk blijkt te zijn.'

De MythBusters van Nederland?

'Precies dat! Ik voel me soms net Adam Savage als ik op de werkplaats ben. Zij zien een probleem, denken na over wat mogelijke oplossingen kunnen zijn, onderzoeken of dat ook zo is en gaan het vervolgens testen. Zo werken wij ook. Je bent bij het hele proces aanwezig. Voor een werktuigbouwkundige is dat echt te gek.'

Wat was jouw ultieme MythBusters gevoel?

'We hadden een project waarbij we een nieuw type motorsimulatie gingen doen. Als je een schaalmodel in de windtunnel hangt met een motor eronder, wil je natuurlijk weten wat de krachten zijn. Het moment dat je die motor met een gigantisch kabaal hebt aangeslingerd en je na maanden nadenken en hopen dat je de juiste beslissingen gedurende het proces hebt genomen, ziet dat het klopt, is zo mooi.'

Maar nu gaat het eigenlijk de hele tijd al over dat jongetjesgevoel. Hoe zit het met de dames?

'Er lopen hier te weinig vrouwen rond. Ik denk echt dat het een verrijking zou zijn als we meer vrouwelijke collega's zouden hebben, want dat gevoel voor techniek hoort natuurlijk niet alleen bij mannen. Het bedrijf bestaat dan wel al 100 jaar, maar het is echt niet zo dat er daardoor een hele traditionele mentaliteit hangt. Integendeel, het is hightech en gestoeld op 100 jaar kennis en ervaring. Voor mij is dit werk een jongensdroom en voor anderen wellicht een meisjesdroom.'

Onze vacatures

Bekijk hier de recent geplaatste vacatures of zoek direct jouw vacature.

Onze vacatures
Bekijk hier de recent geplaatste vacatures of zoek direct jouw vacature.
Deze pagina delen:
Over NLR

Koninklijke NLR heeft hypermoderne faciliteiten en excellente medewerkers. Medewerkers die aan de frontlinie willen staan van de technologische innovatie. Je krijgt bij NLR alle ruimte om je talenten te benutten en je persoonlijk te ontplooien. NLR is dé plek voor medewerkers met een passie voor techniek.

Contactgegevens

NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam

+31 88 5113766
Femke.Waccary@nlr.nl
Contactgegevens
NLR
Postbus 90502
1006 BM Amsterdam
+31 88 5113766
Femke.Waccary@nlr.nl